Det var en gang...

Trykk på knappen for å få inspirasjon til ditt eventyr

Ikon

 

Ikon

 

Ikon

 

Ikon

 

Eventyrideer

Vinn en eventyrlig premie! Besøk av Askeladden og kino fra Syklus
Rivekant

Hvem lager det beste eventyret i landet her?

Askeladden er en mester på gjenbruk: han ser verdier i ting som andre ser på som søppel. En forlatt glasskrukke eller et kroket bukkehorn, Askeladden får god bruk for det når han møter utfordringer. Som samarbeidspartner av filmen Askeladden - I Dovregubbens hall (premiere 29. september) utfordrer Syklus deg som er norsk sjetteklassing til å lage et eventyr om det tidligere livet til et glassprodukt.

Trykk på knappen øverst på siden for å få idéer til eventyret du vil lage. For å være med i trekningen må eventyret inneholde noe som er laget av glass og som hjelper Askeladden på veien. Lag eventyr sammen med hele klassen, noen av de andre i klassen din eller alene. Skriv et tradisjonelt eventyr, lag filmmanus eller lag film. Læreren din sender inn eventyret du har laget på lærersiden av denne nettsiden. Fristen for innlevering er mandag 16. oktober.

Det beste eventyret blir kåret 10. november og hele klassen vinner selv om eventyret er laget av bare en eller noen i klassen deres. Premien er besøk av Syklus og en workshop med Askeladden (Vebjørn Enger) og deler av crewet som laget filmen torsdag 23. november. Dere får også se Askeladden - I Dovregubbens hall gratis på deres lokale kino om dere vinner. Se vilkår for flere detaljer.

Meld dere på konkurransen før 15. september og vær med i trekningen av kinobilletter til hele klassen for å se Askeladden på deres lokale kino. Læreren din melder dere på ved å fylle ut skjemaet på lærersiden.


Scene fra Askeladden

Typiske eventyrtrekk

Hva gjør et eventyr til et eventyr?

Sjangertrekk som må følges for å kunne vinne konkurransen:

Eventyr er fulle av typiske kjennetegn som gjør et eventyr til et eventyr. Først av alt har de en moral vi kan lære noe av. Det gode får sin lønn og det onde sin straff.

Det finnes en helt eller heltinne i hvert eventyr, og denne hovedpersonen må løse en oppgave. Han eller hun blir som oftest utsatt for minst én prøvelse og dra på en reise.

På reisen og under utfordringer får ofte helten eller heltinnen hjelp på veien, både av objekter de finner og av hjelpere de møter på veien.

Verken hovedpersonen eller andre karakterer i eventyr forandrer seg. De kjennetegnes veldig ofte med egenskaper som at de er slemme, snille, dumme eller kloke, og dette forandrer seg ikke i løpet av historien.

Det samme gjelder for mytiske vesener som troll og hekser som også kan høre hjemme i et eventyr.

Dyr, fugler og planter kan ha menneskelige egenskaper i eventyrfortellinger. Rever kan for eksempel ofte snakke og er ofte lure i eventyr. Tallene 3, 7, 9 og 12 er magiske tall og hører hjemme i et eventyr. Handlingen gjentar seg i eventyr, med variasjoner fra gang til gang.

Et eventyr beskriver ikke en bestemt tid eller sted. Ofte brukes uttrykk som Det var en gang og Østenfor sol og vestenfor måne for å fortelle om tid og sted. Andre typiske eventyruttrykk er Langt om lenge, Langt og lenger enn langt og Snipp, snapp, snute, så er eventyret ute.


Scene fra Askeladden